سنتی ترین غذاهای جنوبی را با روش شهر خودتان درست کنید

به گزارش مهسان بلاگ، یکی از سنتی ترین غذاهای جنوبی کشورمان، سمبوسه است. سمبوسه در واقع یک جور ساندویچ گوشت است که به جای نان ساندویچی با نان لواش آماده شده و در روغن سرخ می شود.

سنتی ترین غذاهای جنوبی را با روش شهر خودتان درست کنید

به خاطر همین روش پخت آن است که آنهایی که غذای سرخ کرده و پرچرب نمی خورند و اصولا رژیم دارند، از خوردن این مدل ساندویچ اصیل جنوبی محرومند. البته جنوبی ها سمبوسه را فلفلی و تند و تیز می خورند؛ در حالی که شما می توانید آن را با ذائقه خودتان کم فلفل هم تهیه کنید.

مواد لازم

500 گرم گوشت چرخ کرده

3 ق س ترخون تازه

1 عدد فلفل دلمه ای

3 عدد تخم مرغ

1 عدد پیاز

2 ق س رب گوجه فرنگی

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

10 عدد نان لواش

روغن به مقدار کافی

1. پیاز را پوست کنده، بشویید و به شکل نگینی خرد کنید. در تابه ای مقداری روغن ریخته و بگذارید خوب داغ شود. پیازها را به روغن داغ اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند.

2. بعد از درست شدن پیازداغ، گوشت را اضافه کرده و خوب تفت دهید. در اینجا می توانید نمک، فلفل و زردچوبه را هم بیفزایید. بعد از سرخ شدن گوشت، رب را افزوده و هم بزنید. حالا مقداری آب به تابه اضافه کنید و در آن را ببندید تا گوشت خوب بپزد. تخم مرغ ها را هم شسته و آب پز کنید.

3. در این فاصله فلفل دلمه ای را شسته و نگینی خرد کنید. ترخون ها را هم ریز کنید. در مرحله آخر که آب گوشت در حال تمام شدن است سبزیجات (ترخون و فلفل دلمه ای) را هم اضافه کرده و با مواد مخلوط کنید.

4. بعد از پخت گوشت و خشک شدن آب آن، اجاق را خاموش کرده و ظرف حاوی مایه گوشت را از روی آن بردارید و بگذارید تا خنک شود.

تخم مرغ های آب پز شده را هم پوست کنده، رنده کنید و به مایه گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رنگ دار و طعم دار شود.

5. نان را به شکل مستطیل برش بزنید، در یک گوشه آن یکی دو قاشق از مایه داخل سمبوسه ریخته و نان را از یک گوشه به صورت بقچه ای مثلثی شکل بپیچید طوری که همه جای آن پوشیده شود و مایه بیرون نزند. همه مواد را داخل نان ها ریخته و به شکل سمبوسه های مثلثی بپیچید.

6 در تابه یا قابلمه ای گود روغن ریخته و روی حرارت میانه بگذارید تا داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، سمبوسه ها را در آن سرخ کنید. بعد از طلایی شدن یک طرف، آن را برگردانید تا طرف دیگرش هم طلایی رنگ شود. بعد از سرخ شدن و برشته شدن نان ها، سمبوسه ها را از روغن درآورده روی دستمالی بگذارید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.

فوت وفن

بهتر است وقتی مایه سمبوسه را می پزید آب کمی بریزید تا آب آن در ضمنً پخت تمام شود و گوشت آبدار نباشد. چون مایه آبدار در سمبوسه باعث نرم شدن نان و بیرون آمدن مواد و سوختن آن می شود.

یه جور دیگه

اگر ترخون تازه در دسترس نداشتید می توانید از خشک شده این سبزی معطر هم استفاده کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1402 بروزرسانی: 28 شهریور 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109357

به "سنتی ترین غذاهای جنوبی را با روش شهر خودتان درست کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنتی ترین غذاهای جنوبی را با روش شهر خودتان درست کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید