رد پای کربن چیست؟ چگونه می توانیم آن را محاسبه کنیم و کاهش دهیم؟

به گزارش مهسان بلاگ، هنگامی که سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ می سوزانیم، کربن دی اکسید وارد اتمسفر می گردد. رد پای کربن معیاری برای مقدار گیری انتشار دی اکسید کربن از فعالیت های مختلف در دوره زمانی معین

رد پای کربن چیست؟ چگونه می توانیم آن را محاسبه کنیم و کاهش دهیم؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

هنگامی که سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ می سوزانیم، کربن دی اکسید وارد اتمسفر می گردد. رد پای کربن معیاری برای اندازه گیری انتشار دی اکسید کربن از فعالیت های مختلف در دوره زمانی معین است. آن اندازه کل دی اکسید کربنی است که زندگی شما فراوری می نماید. آن تأثیر شما روی محیط زیست به وسیله انتشار دی اکسید کربن را نشان می دهد. مسائل زیست محیطی مانند گرمایش جهانی هم به انتشار گاز دی اکسید کربن مرتبط است. سبک زندگی مدرن احتیاجمند استفاده از سوخت های فسیلی برای حمل و نقل، فراوری الکتریسیته و اهداف دیگر است. در بسیاری از کشور ها، الکتریسیته به وسیله سوزاندن زغال سنگ فراوری می گردد. ماشین سواری سوخت می سوزاند که به نوبه خود دی اکسید کربن آزاد می نماید. همه این عوامل هنگام محاسبه رد پای کربن یک نفر در نظر گرفته می گردد.

چگونه رد پای کربن خود را محاسبه کنید؟

رد پای کربن به طور کلی در دوره یک ساله محاسبه می گردد. شما می توانید رد پای کربن خود را با استفاده از محاسبه گر رد پای کربن محاسبه کنید. این آسان ترین راه برای اندازه گیری تأثیر خودتان روی محیط زیست است. وب سایت های مختلفی وجود دارد که محاسبه گر های آنلاین و رایگان ارائه می نماید. وب سایت هایی مانند carbonfootprint.com دارای آزمون های رد پای کربن است.

میانه رد پای کربن یک نفر شامل انتشار دی اکسید کربن از خودرو، خانه و سفر های هوایی و هر چیزی که استفاده می نماید و در انتشار دی اکسید کربن نقش دارد است. رد پای کربن معمولاً به صورت تُن دی اکسید کربن بیان می گردد. مطابق آخرین گزارشات، یک شهروند آمریکایی به طور میانه حدود 28 تُن گاز های گلخانه ای در یک سال فراوری می نماید که عمدتاً ناشی از حمل و نقل و مصرف انرژی در خانه است.

راه های کاهش رد پای کربن

نوع حمل و نقلی که هر روز استفاده می کنید به طور مستقیم محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد. برای طی کردن راستا های کوتاه، مطلقاً احتیاجی به استفاده از وسیله نقلیه نیست. پیاده روی یا استفاده از دوچرخه نه تنها رد پای کربن را کاهش می دهد بلکه بعلاوه برای سلامت شما هم مفید است. هر جا که ممکن است از وسیایل نقلیه عمومی استفاده کند. به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از اتوبوس استفاده کند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی یکی از برترین روش ها برای کاهش قابل توجه انتشار دی اکسید کربن است. خودروی خود را به طور منظم سرویس کنید. سوخت، روغن و فیلتر های هوا را آنالیز کنید و آن ها را در صورت لزوم تعویض کنید. باد تایر ها باید تنظیم باشد زیرا، تنظیم نبودن باد تایر ها باعث افزایش مصرف سوخت می گردد. رعایت عادات رانندگی بهتر مانند گاز دادن آرام، رانندگی با سرعت مجاز و حفظ سرعت پایدار می تواند تأثیر بسزایی در کاهش انتشار دی اکسید کربن داشته باشد.

انتشار دی اکسید کربن ناشی از استفاده از الکتریسیته را می توان با استفاده کردن از لوازم کم مصرف کنترل کرد. لامپ های کم مصرف انرژی کمتری مصرف می نماید پس، استفاده از لامپ های کم مصرف می تواند به کاهش مصرف انرژی و بعلاوه کاهش هزینه ها یاری کند. مشاهده شده است که احتیاج انرژی لوازم خانگی خاصی با گذشت زمان افزایش پیدا می نماید. برای مثال، عملکرد لوازمی مانند یخچال با گذشت زمان کاهش پیدا می نماید و مصرف انرژی بالا می رود. تعویض فیلتر های هوا تهویه نماینده هوا و هیتر ها هر سه ماه یکبار می تواند به محیط زیست یاری کند. لوازم الکترونیکی مانند رایانه و تلویزیون حتی بعد از خاموش شدن هم انرژی مصرف کند. بهتر است در صورت عدم استفاده آن ها را از پریز بکشید. استفاده از محصولات با منبع انرژی تجدیدپذیر مانند هیتر های خورشیدی هم می تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش رد پای کربن یاری کند.

بازیافت هم می تواند به کاهش رد پای کربن یاری کند. با بازیافت موادی مانند فلزات و کاغذ می توان رد پای کربن را کاهش داد. بعضی ضایعات فراوری شده در خانه ها را می توان بازیافت کرد.

شما باید بچه ها خود را به انجام فعالیت هایی که به محیط زیست یاری می نماید تشویق کنید. فعالیت های دوستدار محیط زیست مانند کاشتن درخت می تواند به داشتن محیط زیستی تمیز تر و مکانی بهتر برای زندگی یاری کند. می توانید به بچه ها خود بگویید یک باغچه کوچک درست نمایند که کار زیاد دشواری نیست. سفر ها و رویداد های علمی که برای آن ها درباره محیط زیست ما آموزنده است هم می تواند باعث گردد درک نمایند چرا باید از محیط زیست مراقبت کنیم.

استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تأثیر انتشار دی اکسید کربن در محیط زیست باید جزء اولویت های همه ما باشد به طوریکه نسل ما و نسل های بعدی بتوانند زندگی سالم داشته باشند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: راسخون
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 98588

به "رد پای کربن چیست؟ چگونه می توانیم آن را محاسبه کنیم و کاهش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد پای کربن چیست؟ چگونه می توانیم آن را محاسبه کنیم و کاهش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید