راهکارهای متفاوت دانشگاه الزهرا(س) برای افزایش درآمدزایی در سال جدید ، ملانظری: آموزش های آزاد خلاء بودجه را جبران کرد خبرنگاران

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به میزان درآمدزایی این دانشگاه گفت: متاسفانه درآمد اختصاصی ما 12 تا 15 درصد در سال است که این میزان بسیار اندک است.

راهکارهای متفاوت دانشگاه الزهرا(س) برای افزایش درآمدزایی در سال جدید ، ملانظری: آموزش های آزاد خلاء بودجه را جبران کرد خبرنگاران

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، کمبود بودجه در بخش های دولتی چند سالی است که گریبان دانشگاه ها را گرفته و آموزش عالی جزو سازمان هایی است که کمترین افزایش بودجه را داشته و بعضا همین اندک افزایش بودجه که دولت در ابتدای سال اختصاص می دهد، هم تا به امروز اختصاص پیدا نکرده است.

وابستگی دانشگاه ها به منابع و بودجه دولتی باعث شده که این مراکز برای تامین منابع اقتصادی خود دچار مسائل زیادی شوند. در واقع می توان گفت به دلیل وابسته بودن دانشگاه های دولتی به منابع نفتی و بودجه رایگان کشور، چندان رغبتی از سوی دانشگاه ها برای دریافت دیگر منابع اقتصادی دیده نمی گردد، از طرفی دیگر با افزایش و کاهش یافتن قیمت نفت بودجه دانشگاه ها هم کم و زیاد می گردد که همین امر باعث آسیب دیدگی فضای علمی کشور شده است.

درآمدزایی دانشگاه ها و استقلال اقتصادی از بودجه دولتی از جمله مسائلی است که در سالهای اخیر به صورت جدی در دستور کار دانشگاه ها قرار گرفته و راه حل های متفاوتی برای افزایش درآمدزایی در دانشگاه ها پیشنهاد شده است. اگر بحث درآمدزایی دانشگاه ها تحقق پیدا کند، بسیاری از مسائل دانشگاه ها در راستا افزایش فعالیت های علمی، آموزشی حل خواهد شد.

اما مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که آیا دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های دولتی برای جبران کمبود منابع اقتصادی خود تا به امروز چه اقداماتی را انجام دادند و یا به زبان ساده تر آیا راه حلی برای درآمدزایی دانشگاه ها برای عبور از کمبود منابع و بدهی هایی که در سال های اخیر برای خود اندوخته اند، ارائه شده است؟

بیشتر بخوانید

سرنوشت درآمد دانشگاه ها در سال 1400

استقلال اقتصادی دانشگاه ها از حرف تا عمل

به دلیل تکرار سریال کمبود منابع در سال های اخیر وزارت علوم پیشنهاد هایی را به دانشگاه ها مبنی بردرآمدزایی داده است که این راه حل ها در حد پیشنهاد است و هنوز به عنوان قانون در بودجه دانشگاه ها ذکر نشده است.

اما در بحث درآمدزافی اختصاصی، دانشگاه های سطح یک که از امکانات و اعتبارات علمی بیشتری برخودار هستند توانستند در این راستا به پیروزیت هایی دست پیدا نمایند و بخشی از هزینه ها و بودجه سالیانه خود را از درآمد های اختصاصی تامین نمایند. دانشگاه الزهرا از جمله دانشگاه های سطح یک کشور است، اما تا به امروز نتوانسته درآمدزایی مناسبی را داشته باشد.

درآمد 12 تا 15 درصدی دانشگاه الزهرا(س)

دانشگاه الزهرا(س) با وجود اینکه دانشگاه تک جنسیتی است؛ اما در حوزه درآمد های اختصاصی توانسته اقدامات موثری را انجام دهد و میزان درآمد های خود را افزایش دهد که یکی از این اقدامات گسترش آموزش های آزاد است که توانسته خلاء درآمد ناشی از تعطیلی دانشگاه و صفرشدن درآمد در حوزه دانشجویی را جبران کند.

در همین خصوص ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به درآمد اختصاصی این دانشگاه گفت: درصد بسیار کمی از بودجه دانشگاه الزهرا از محل درآمد اختصاصی تامین می گردد، شاید حدود 12 تا 15 درصد که بسیار ناچیز است. جدی ترین منبعی درآمد اختصاصی در سال گذشته با تمام مسائلی که داشتیم، درآمد حاصل از آموزش های آزاد بود که به موازات آموزش های مجازی، آموزش های آزاد را که تا سال 98 دانشگاه الزهرا(س) به صورت جدی در آن ورود پیدا نکرده بود شروع شد و امروز دوره های متنوع و پرتقاضا را در دوره های آموزش آزاد داریم.

بدقولی سازمان های دولتی در تامین منابع اقتصادی قرارداد های پژوهشی و صنعتی

بر اساس گفته رئیس دانشگاه الزهرا(س) یکی از مسائل کاهش درآمد های اختصاصی بدقولی سازمان های دولتی در حوزه قرارداد های پژوهشی بود که با وجود افزایش تعداد قراردادها، تامین نشده منابع اقتصادی باعث کاهش درآمد های اختصاصی در این حوزه شد.

ملانظری در این زمینه گفت: با وجود اینکه تعداد قرارداد های ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی افزایش داشت، اما سازمان های دولتی به دلیل مسائل اقتصادی نتوانستند منابع اقتصادی را تامین نمایند که در این حوزه ها افت داشتیم، اما بخش آموزش های آزاد کاهش درآمد ها را جبران کرد و به سطح پیش بینی شده رسیدیم اگر چه درآمد اختصاصی دانشگاه الزهرا(س) نسبت به سایر دانشگاه ها درآمد پائینی است و امیدواریم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم میزان درآمد های اختصاصی را افزایش دهیم.

ملانظری اضافه نمود: به دنبال این هستیم که این درآمد ها را به وسیله فعالیت های پژوهشی و آموزش های آزاد بتوانیم افزایش دهیم. به همین دلیل قرار است دوره هایی را با توجه به ظرفیت دانشگاه الزهرا(س) که اساتید بسیار توانمندی داریم بتوانیم آن ها را دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: اگر بتوانیم این دوره ها را راه اندازی کنیم، می توان گفت که درآمد های بسیار خوبی را می توانیم از این بخش کسب کنیم. بخش ارتباط با صنعت هم که اگر چه عمده درآمد های این بخش صرف پروژه هایی می گردد که به دانشگاه واگذار می گردد؛ اما به هرحال بخش های بالاسری اندکی که از این پروژه هاست طبیعتا می تواند جوابگوی احتیاج دانشگاه باشد.

اقدامات جدیدی که از سوی دانشگاه الزهرا(س) برای افزایش درآمدزایی راه اندازی شده می تواند به عنوان الگوی مناسب به سایر دانشگاه ها ارائه گردد تا با طی کردن راستا های پیروز درآمدزایی بتوانند در حوزه اقتصادی استقلال نسبی خود را به دست آورده و برای پیشرفت های علمی و آموزشی چشم به بودجه دولتی نداشته باشند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 82051

به "راهکارهای متفاوت دانشگاه الزهرا(س) برای افزایش درآمدزایی در سال جدید ، ملانظری: آموزش های آزاد خلاء بودجه را جبران کرد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای متفاوت دانشگاه الزهرا(س) برای افزایش درآمدزایی در سال جدید ، ملانظری: آموزش های آزاد خلاء بودجه را جبران کرد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید