درمان عفونت های پوستی با نانومواد تازه

به گزارش مهسان بلاگ، تیمی از دانشمندان یک نانو مواد نو ایجاد نموده اند که می تواند به عنوان پانسمان برای جلوگیری از عفونت و بهبود جراحات به ویژه در سوختگی عمل کند.

درمان عفونت های پوستی با نانومواد تازه

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی خبرنگاران به نقل از nano-magazine، محققان موسسه شیمی آلی و بیوشیمی CAS (IOCB پراگ) و دانشگاه فنی لیبرک با همکاری محققان موسسه میکروبیولوژی CAS، گروه پزشکی سوختگی سومین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز (جمهوری چک) و دانشگاه PJ Šafárik در Košice (اسلواکی) یک ماده ضد باکتریایی نو ترکیب نموده اند که نانوتکستیل نبافته و ترکیبات منحصر به فرد را با خواص ضدباکتریایی ترکیب می نماید (گزارش های علمی، پانسمان نانوالیاف الکترواسپون پلی کاپرولاکتون حاوی لیپوفسفونوکسین باعث کاهش عفونت زخم ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس در موش می گردد.)

این ماده نو که NANO-LPPO نامیده می گردد، می تواند طیف وسیعی از کاربرد ها را به عنوان پانسمان زخم مثلا در جراحات سوختگی، با جلوگیری از عفونت و در نتیجه تسهیل درمان و بهبود انجام دهد.

از آنجا که تعداد سویه های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک های رایج به طور پیوسته در حال افزایش است، احتیاج فزاینده ای به مواد نو با خواص ضد باکتریایی وجود دارد. گروه بسیار امیدوار نماینده ای از مواد به اصطلاح لیپوفسفونوکسین ها (LPPO) هستند که به وسیله تیم Dominik Rejman از IOCB پراگ با همکاری Libor Krásný از موسسه میکروبیولوژی CAS ایجاد شده است.

لیپوفسفونوکسین ها به عنوان نسل نوی از آنتی بیوتیک ها نوید قابل توجهی می دهند. آن ها مجبور نیستند به باکتری ها نفوذ نمایند، بلکه در سطح عمل می نمایند، جایی که غشای سلولی باکتری را مختل می نمایند. این باعث می گردد آن ها در از بین بردن باکتری ها بسیار کارآمد باشند.

مزیت بزرگ LPPO توانایی محدود باکتری ها در ایجاد مقاومت در برابر آن هاست. در آزمایشی که چندین هفته به طول انجامید، ما نتوانستیم باکتری مقاوم به این مواد را پیدا کنیم، در حالی که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های شناخته شده نسبتا آسان ایجاد شد.

پتانسیل LPPO به ویژه در شرایطی که احتیاج به مداخله فوری هدفمند دارد، مانند عفونت های پوستی، مشهود است. در اینجا اما مواد باید با ماده ای مناسب ترکیب شوند که بدون احتیاج به ورود به سیستم گردش خون، اثر موضعی آن ها را تضمین کند. این بار بدن را کاهش داده و استفاده را آسان می نماید.

یکی از این مواد مناسب، نانوالیاف پلیمری است که به وسیله تیم دیوید لوکا از دانشکده علوم، علوم انسانی و آموزش در دانشگاه فنی لیبرک پیشرفته است. محققان آن را با LPPO ترکیب کردند تا نوع نوی از مواد پانسمان را برای زخم های پوستی آلوده به باکتری تهیه نمایند. مزیت اصلی این ماده این است که LPPO ضد باکتریایی به تدریج و در ارتباط با وجود و مقدار عفونت از آن خارج می گردد.

لوکا می گوید: تحقیق و توسعه مواد NANO-LPPO ادامه کار در آزمایش بالینی بر روی دستگاه پزشکی NANOTARDIS است که اخیرا با همکاری بیمارستان منطقه ای Liberec، بیمارستان دانشگاهی Královské Vinohrady و بیمارستان دانشگاه Bulovka با موفقیت انجام شد. این دستگاه با ویژگی های مورفولوژیکی و فیزیکی-شیمیایی خود باعث بهبود زخم های تمیز حاد می گردد. این همکاری با همکاران IOCB پراگ واقعا امکان استفاده از مواد عملکردی نانوالیاف در منطقه ها زخم های مزمن و عفونی را افزایش می دهد.

او می افزاید: آنزیم ها نانومواد را به مولکول های بی ضرر تجزیه می نمایند. LPPO جزء جدایی ناپذیر مواد است و در طی این تجزیه عمدتا از آن خارج می گردد. علاوه بر این، این فرآیند با وجود باکتری هایی که آنزیم های لیتیک را فراوری می نمایند، بسیار تسریع می گردد. این به این معنی است که هرچه باکتری های بیشتری در زخم وجود داشته باشد، مواد سریع تر تجزیه می شوند که به نوبه خود مواد فعال بیشتری را در محل آسیب دیده منتشر می نماید تا بهبود و بازسازی بافت های نرم را ترویج کند.

آزمایش های ما بر روی موش ها توانایی NANO-LPPO را برای جلوگیری از عفونت در زخم و در نتیجه تسریع بهبود و بازسازی تایید کرد. در جایی که ما از مواد استفاده کردیم، عملا هیچگونه عفونت وجود نداشت. اگر آزمایش های بالینی به خوبی انجام گردد، این می تواند پیشرفتی در درمان سوختگی و سایر جراحات جدی باشد که عفونت تهدیدی حاد و عارضه ای برای درمان محسوب می گردد.

از نظر کاربرد ها، NANO-LPPO یک ماده جالب برای فراوری نمایندگان محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی است. تجاری سازی آن با همکاری مشترک بین IOCB TECH، زیرمجموعه IOCB پراگ و دانشگاه چارلز نوآوری پراگ، زیرمجموعه دانشگاه چارلز، هماهنگ می گردد که هر دو به منظور انتقال نتایج تحقیقات دانشگاهی به عمل ایجاد شده اند. این شرکت ها در حال حاضر در پی شریک تجاری مناسب هستند.

بیشتر بخوانید

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 98453

به "درمان عفونت های پوستی با نانومواد تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان عفونت های پوستی با نانومواد تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید