خلبان ها چگونه در تاریکی شب راستا را پیدا می نمایند؟

به گزارش مهسان بلاگ، جهتیابی هواپیما در تاریکی شب

اگر تا به حال به هواپیمای در حال پرواز در آسمان نگاه نموده باشید حتما می دانید که آن ها برای پرواز از نور و چراغ استفاده می نمایند و در هنگام تاریکی شب درست مثل ستاره های چشمک زن به نظر می آیند. اما آن ال ای دی های قوی ای که از زمین و از فاصله 35 هزار پا دیده می شوند فقط چراغ جلوی هواپیما نیستند و گاهی مثل یک برج دیده بانی به دیگر خلبان ها یاری می نمایند تا این هواپیما را در هوا ببینند. به نظر شما خلبان ها در تاریکی شب چگونه جهت را پیدا می نمایند؟ برای رسیدن به جواب این سوال در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

خلبان ها چگونه در تاریکی شب راستا را پیدا می نمایند؟

آیا هواپیماها چراغ جلو دارند؟

همه می دانیم که چراغ های عقب و جلو در اتومبیل یا موتورسیکلت چه کاربردی دارند و چه زمانی روشن می شوند. ولی چراغ هایی که روی بدنه، بال و دیگر قسمت های هواپیما به چسم می خورند چه کاربردی دارند؟ بر روی بدنه هواپیما چراغ های مختلفی هست که هر کدام از آن ها به منظور خاصی تعبیه شده اند مثلا چراغ های جهتیابی که بیشتر ال ای دی های سبز و قرمز هستند بر روی بال ها قرار داده شده اند تا هواپیما بتواند با این چراغ ها و سیگنال ها جهت خود را پیدا کند. این ال ای دی های قرمز و سبز روی بال ها در شب به دیگر هواپیماها می فهمانند که هواپیما می خواهد به کدام جهت برود: چراغ سبز یعنی سمت راست و چراغ قرمز یعنی سمت چپ.

یکی دیگر از چراغ های به کار رفته در هواپیما چراغ قرمز پر نور و چشمک زنی است که به خلبان اجازه می دهد تا موقعیت مکانی دیگر خلبان ها را تشخیص دهد.

یک سری چراغ ها هم هستند که مخصوص فرود آمدن و بلند شدن از روی باند فرودگاه هستند. اگر هواپیما بر روی باند حرکت کند لامپ روی دماغه روشن می گردد و و اگر در حال فرود باشد چراغی که روشن می گردد چراغ زیر بال و نزدیک بدنه است. چراغ های فرود که به وسیله عرشه پرواز در هنگام نزدیکی به فرودگاه به کار می فرایند بیشترین شباهت را به چراغ اتومبیل ها و موتورسیکلت ها دارند و در هواپیماهای مختلف در جاهای مختلفی از بال گرفته تا بدنه تعبیه می شوند. این چراغ ها نه فقط به خلبان یاری می نمایند که در شب فرود بیاید بلکه باعث می شوند که کسانی که در نزدیکی هستند متوجه هواپیما شوند. برای اینکه هواپیما بیشتر دیده گردد بغضی از خلبان ها در آخرین مرحله، چراغ های فرود را چشمک زن می نمایند.

برای دیده شدن لوگوی هواپیماها در شب چراغی هم در کنار آن ها قرار می گیرد. تا زمانی که موتور هواپیما روشن باشد این چراغ ها هم روشن هستند.

چراغ هواپیما چقدر قدرت دارد؟

چراغ های فرود می توانند در دمای منفی 54 تا 71 درجه سانتی گراد کار نمایند بیشترین نور این چراغ ها به میزان 600 هزار شمع روشنایی فراوری می نمایند. این چراغ ها نور زیادی دارند به طوری که اگر کسانی که بر روی باند کار می نمایند به آن ها خیره شوند گاهی دچار کوری موقت هم می شوند!

خلبان ها از داخل کابین چه چیزی می بینند؟

با توجه به اینکه هواپیماها اغلب در بالای ابرها پرواز می نمایند شاید فکر کنید از کابین خلبان منظره خوبی به اطراف وجود ندارد. اگر پای صحبت خلبان ها بنشینید از پروازهایی حرف می زنند که در شب های کاملا بدون ابر اتفاق می افتند در چنین شرایطی در نزدیکی شهرها نورهای روشن و منظره نورانی کاملی از شهر در انتظار خلبان ها است. مواقعی هم هست که آتش سنت المو (یک پدیده جوی الکتریکی است، که با تخلیه بارهای الکتریکی همراه است) اتفاق می افتد و گاهی هم هواپیمای دیگری در دوردست ها به چشم می خورد.

اگر خلبان نتواند چیزی را ببیند چه اتفاقی می افتد؟

بینایی یکی از مهمترین حواس ما انسان هاست اگر در تاریکی شب در حال رفتن به خانه باشید و نتوانید اطراف را ببینید معمولا حس ناخوشاندی بهتان دست می دهد. اما برویم به سراغ تماشا اطراف در حین پرواز! خلبان ها همانطور که در حال آموزش هنر و علم پرواز هستند یاد می گیرند که چگونه در مواقعی که نمی توانند به طور طبیعی اطراف را ببینند از ابزارهای پرواز، سنسورهای جهت یابی و سنسورهای آب و هوایی استفاده نمایند. در مواقعی که دید کافی وجود ندارد خلبان ها ناخداگاه و بدون هیچ تلاشی رو به ابزارها و امکانات می آورند.

بارها شده هنگامی که در شب در حال پرواز بر روی اقیانوس هستم ساعت ها از شیشه جلوی هواپیما هیچ چیز به جز تاریکی محض را نمی بینم، در فواصل زمانی معین نگاهی به ابزارها و امکانات می اندازم و می فهمم که همه چیز امن و امان است و هیچ مسئله ای به وجود نیامده است. هواپیماها مجهز به ابزارهای جهت یابی زیادی هستند که برخی از آن ها مثل VOR و DME از روی زمین کنترل می شوند و برخی از آن ها برای مشخص موقعیت از ژیروسکوپ ها و شتاب سنج ها و حالا هم که از GPS استفاده می نمایند. خلبان اتوماتیک هم با دنبل کردن سیگنال ابزارهای جهت یابی می تواند به جهت پروازش ادامه دهد.

خلبان ها این طور آموزش می بینند که در مواقعی که دید آن ها به خاطر عواملی مثل شرایط بد آب و هوایی به حداقل می رسد به یاری ابزارهایی خاص و به یاری اطلاعات و موقعیت های مکانی ای که بر روی اسکرین کابین به نمایش در می آید به زمین نزدیک شوند و فرود بیایند. فرودگاه هم با ارائه سیستم ابزاری فرود، کار خلبان را راحت می نماید؛ در این روش از روی باند فرودگاه پرتوی نوری منتشر می گردد که باعث می گردد خلبان فرود راحتی داشته باشد.

منبع: telegraph.co.uk

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 108845

به "خلبان ها چگونه در تاریکی شب راستا را پیدا می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلبان ها چگونه در تاریکی شب راستا را پیدا می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید