خبرنگاران تولید 30 هزارتن انواع آبزیان در لرستان

به گزارش مهسان بلاگ، خرم آباد - خبرنگاران - مدیرکل شیلات لرستان گفت: در حال حاضر 600 مزرعه پرورش ماهی در لرستان وجود دارد که از این مزارع امسال 30 هزارتن ماهی تولید خواهد شد.

خبرنگاران تولید 30 هزارتن انواع آبزیان در لرستان

به گزارش خبرنگاران کیارش بیرانوند چهارشنبه شب به خبرنگاران اظهار داشت:سال 93 کل تولیدات ماهی لرستان تنها 16 هزار تن بود که اکنون به 30 هزار تن رسیده است..

وی با اشاره به اینکه سیل سال گذشته به 300 مزرعه پرورش ماهی در استان خسارت وارد کرد ادامه داد: بیش از 70 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و 35 میلیارد تومان کمک بلاعوض به آبزی پروران پرداخت شد.

بیرانوند گفت: در حال حاضر 600 مزرعه پرورش ماهی در لرستان وجود دارد که تنها 30 مزرعه غیر فعال است.

وی از پرداخت تسهیلات به صاحبان مزارع غیر فعال خبر داد و گفت: با پرداخت تسهیلات از طریق اعتبارات این مزارع نیز به زودی وارد چرخه تولید خواهند شد.

بیرانوند با بیان اینکه برای تولید پنج تن ماهیسردآبی یک شغل به صورت مستقیم و 2 شغل غیرمستقیم ایجاد می شود گفت: برای تولید 30 هزار تن ماهی در کارگاه ها و مجتمع های پرورش ماهی استان حداقل برای 14 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

ظرفیت پرورش 10 هزار تن ماهی در قفس در لرستان

وی با تاکید به ظرفیت 10 هزار تنی لرستان در زمینه پرورش ماهی در قفس اضافه کرد: سد ایوشان دارای ظرفیت 2 هزار تنی پرورش ماهی در قفس است اما به دلیل تغییر کاربری آن از تامین آب کشاورزی به آب شرب نمی توان از همه ظرفیت موجود استفاده کرد.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: متاسفانه مسائلی با آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان برای تولید هزار تن ماهی در قفس در سد ایوشان وجود دارد به همین دلیل تولیدات براساس ظرفیت موجود نیست.

ماهیان زینتی در لرستان، ظرفیت بالای تولید و تقاضای کم

بیرانوند با بیان اینکه ماهیان زینتی یکی از زیرمجموعه های آبزی پروری است عنوان کرد: از آنجایی که عرضه تابع تقاضا است متاسفانه در لرستان تقاضای ماهیان زینتی کم است درحالیکه این استان می تواند به رقم بالایی از تولید این ماهیان زینتی برسد و در این زمینه چندین کارگاه در شهرستان های بروجرد، نورآباد و خرم آباد راه اندازی شده است.

وی با اعلام اینکه تولید ماهیان زینتی در استان به سه میلیون قطعه در سال رسیده است شرح داد: تقاضای خرید این ماهی در استان وجود ندارد و اقدامات لازم برای فرهنگسازی در این راستا در دستورکار قرار گرفته است.

افزایش 2 برابری سرانه مصرف ماهی در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: با اشاره به اینکه سال 93 سرانه مصرف ماهی در استان 4.2 کیلوگرم بود گفت: یکی از مسائل حاد آبزی پروری در لرستان مصرف کم ماهی است که با ارائه آموزش و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی سرانه مصرف ماهی در استان به هشت کیلوگرم در سال رسیده است.

بیرانوند ادامه داد: با تبلیغات اجرا شده فروش ماهی در استان افزایش یافته است که با توجه به استقبال مردم از این ماده غذایی ارزشمند، ایجاد بازارچه های ماهی در حال انجام است که شهرداری ها، فرمانداران و سرمایه گذاران باید در این حوزه همکاری کنند.

وی از راه اندازی یکی از بزرگترین بازارچه های بزرگ آبزیان کشور در شهرستان خرم آباد خبر داد و گفت: رستوران طبخ غذاهای دریایی نیز راه اندازی می شود تا برای سایر شهرستان ها الگو باشد.

تخصیص 70 میلیارد تومان تسهیلات به مزارع پرورش ماهی سیل زده لرستان

بیرانوند به خسارت های واردشده به بخش آبزی پروری استان در سیل 98 اشاره کرد و اضافه کرد: در این حادثه یکهزار و 620 تن ماهی تلف و به زیرساخت های 300 مزرعه نیز خسارت وارد شد.

وی اظهار داشت: دولت به هر تن ماهی 20 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرد که براساس برآورد و مصوبات سیل استان، پرونده 70 میلیارد تومان تسهیلاتجهت راه اندازی دوباره مزارع پرورش ماهی به بانک ها معرفی گشت.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: به ازاری هر تن ماهی تلف شده 600 عدد بچه ماهی بلاعوض نیز در اختیار آبزی پروران قرار گرفت تا مزارع پرورش ماهی به چرخه تولید برگردند.

لرستان به قطب تولید ماهیان خاویار تبدیل می شود

بیرانوند همچنین از پرورش ماهیان خاویار در شهرستان های بروجرد، ازنا، پلدختر و دورود خبر داد و عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت های موجود، لرستان می تواند به قطب تولید ماهیان خاویار ایران و حتی آسیا تبدیل شود.

وی ظرفیت کنونی ماهی خاویار لرستان را یکهزار تن عنوان کرد و اضافه کرد: فاز اول مجتمع تولید خاویار در شهرستان پلدختر با ظرفیت 600 تن گوشت و 10 تن خاویار در سال افتتاح شده است و زیرساخت های فاز دوم آن نیز در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: مطالعات ساخت چندین مجتمع در شهرستان های پلدختر، کوهدشت و رومشکان به زودی سرانجام می رسد که با اجرا شدن این طرح ها می توان 20 هزار تن ماهی خاویار در استان تولید کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 67732

به "خبرنگاران تولید 30 هزارتن انواع آبزیان در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولید 30 هزارتن انواع آبزیان در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید