پابرهنه های قدرتمند دهه 50

به گزارش مهسان بلاگ، برای یافتن ردپایی از قدرت هند در فوتبال آسیا باید به سال های دور و در واقع دهه 50 برگردیم، زمانی که این کشور در آسیا یک غول بزرگ به حساب می آمد.

پابرهنه های قدرتمند دهه 50

پابرهنه های قدرتمند دهه 50

جان دردن ، فوتبال هند با پیروزی جالب توجه اخیرش در جام ملت های آسیا، گذشته نسبتا موفق خودش را یادآوری کرد. برای یافتن ردپایی از قدرت هند در فوتبال آسیا باید به سال های دور و در واقع دهه 50 برگردیم، زمانی که این کشور در آسیا یک غول بزرگ به حساب می آمد.

ممانعت از حضور در جام جهانی به خاطر پای برهنه

هند با کناره گیری و کنار گذاشته شدن تمامی رقبایش بدون هیچ رقیبی، اولین کشور مستقل آسیایی حاضر در تاریخ جام جهانی نام گرفت اما فدراسیون فوتبال این کشور به دلایلی مانند نداشتن بودجه سفر به برزیل(میزبان جام جهانی 1950)، عدم فرصت کافی برای تمرین و آماده سازی و ترجیح المپیک به جام جهانی مانع حضور هند در اولین جام جهانی پس از جنگ جهانی دوم شد. البته به زعم سرمربی وقت تیم ملی هند که در واقع پلیسی از شهر حیدرآباد بود، فدراسیون فوتبال این کشور، قانون جدید وضع شده از سوی فیفا مبنی بر منع بازی با پای برهنه (کاری که در المپیک های قبلی رایج بود) را بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر بی پولی و عدم تدارکات لازم قرار داد و اصرار به بازی با پای برهنه را دلیل کنار کشیدن و در واقع خط خوردن نام هند از جمع تیم های حاضر در جام جهانی 1950 دانست!

تداوم قدرت نمایی با برتری بر ایران

فوتبال هند با وجود نرسیدن به آرزوی حضور در جام جهانی با قدرت به کار خودش ادامه داد و با برتری یک بر صفر مقابل ایران در فینال، قهرمان فوتبال بازی های آسیایی در سال 1951 به میزبانی خودش شد. آن ها قبل از اینکه 3 سال بعد به عنوان مدافع عنوان قهرمانی راهی مانیل، میزبان دوره بعدی بازی های آسیایی شوند، نماینده قاره کهن در فوتبال المپیک نام گرفتند اما با شکست 10 بر یک مقابل یوگسلاوی و باخت به فنلاند در همان دور اول حذف شدند. در مانیل، هند در گروهش دوم و حذف شد.

چهارم شدن در المپیک

هند در المپیک 1956 چشم ها را خیره کرد. نویل دسوزا در بازی مرحله یک چهارم نهایی مقابل استرالیا به اولین آسیایی رقم زننده یک هت تریک در تاریخ فوتبال بازی های المپیک نام گرفت و تیمش را به نیمه نهایی رساند اما تیم در نهایت با شکست در نیمه نهایی و بازی رده بندی، چهارم شد. یک ناکامی دیگر در راه رسیدن به مدال برنز این بار در بازی رده بندی بازی های آسیایی سال 1958، هند را ناراحت کرد اما دلیلی برای ناامیدی وجود داشت چون تیم در سال 1962 با برتری بر کره جنوبی برای دومین بار فاتح فوتبال بازی های آسیایی شد.

مقام دوم در دوره سوم جام ملت های آسیا

اتفاقی که در جریان صعود هند به جام جهانی 1950 رخ داد در بازی های مقدماتی جام ملت های آسیا هم شکل گرفت. این تیم با کناره گیری همه رقبایش به جام سال 1964 راه یافت اما در رقابت هایی که در یگ گروه 4 تیمی انجام شد، 2 امتیاز کم تر از میزبان به دست آورد و دوم شد؛ عنوانی که هنوز بهترین رده این تیم در تاریخ جام ملت های آسیا به حساب می آید.

روزهای فراموشی

از آن موقع دیگر کسی از فوتبال هند چیزی نشنید تا اینکه در اوایل هزاره جدید با استخدام مربیان خارجی و برپایی چند کمپ مجهز، رستاخیز فوتبال این کشور آغاز شد. چند کوشش ناموفق در بازی های آسیایی نتیجه ای به ارزش کشف ستاره هایی مانند سونیل چتری داشت. مردی که با زدن 2 گل در جریان برتری 4 بریک هند مقابل تایلند، اولین پیروزی کشورش در این جام پس از 55 سال انتظار را رقم زد و تعداد گل های ملی اش را به عددی بالاتر از گل های لیونل مسی افسانه ای برای آرژانتین رساند. آیا درخشش بالیوودی هند دوام خواهد داشت یا این جرقه خاموش می گردد؟ تنها زمان می تواند به این سوال پاسخ دهد.

500 - 2

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

پریها: مجله خبری، موفقیت، تفریحی، فناوری و گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 4313

به "پابرهنه های قدرتمند دهه 50" امتیاز دهید

1 کاربر به "پابرهنه های قدرتمند دهه 50" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پابرهنه های قدرتمند دهه 50"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید