مسیرهای طلایی ترانزیت برای دگرگونی اقتصاد ایران

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، در تحرک و قدرت لجستیکی، همواره تحرک تاکتیک در صحنه نبرد، چه اقتصادی و چه نظامی، بستگی قطعی بر تحرک استراتژیک و پشتیبان لجستیکی دارد. سرزمین ایران از دیرباز مهد بازرگانی و تجارت منطقه بوده و زیرساخت های ایجاد شده در طی قرون و اعصار نشانگر این مدعاست. این ظرفیت ها برای اسکان در مرکز فلات ایران و جهتهای مطمئن لجستیکی و تأمین امنیت، در کنار جغرافیای ویژه باعث تمایل عبور کاروان ها از غرب و شرق از این سرزمین بوده و امروزه این نقش کماکان می تواند در توسعه اقتصادی و تأمین جهت ارزان تر و مطمئن تر برای دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای CIS و اروپا و شمال آفریقا را برای اقتصاد شکوفاشده کشورهای شرق ایران را فراهم کند. قطعا اقتصاد جهان با ظرفیت های ژئوپولیتیکی ایران در جهت مناسب تری می تواند شکوفا شود. اهمیت لجستیک و حمل ونقل در این رونق و شکوفایی، مهمتری نقش را داشته و خواهد داشت.

مسیرهای طلایی ترانزیت برای دگرگونی اقتصاد ایران

کتاب لجستیک و حمل ونقل در جهانی سازی اقتصاد ایران نوشته کتر محمد احمدی بافنده؛ مدیرعامل سابق شرکت بهره برداری مترو تهران و عضو انجمن نت ایران، با توجه به ظرفیت و پتانسیل های موجود در ایران و با تأکید بر لزوم ارتقای محورهای حمل ونقلی کشور، احداث مراکز لجستیک در مجاورت کریدورهای بین المللی ریلی و جاده های عبوری از کشور، به تدوین تعاریف و ظرفیت ها پرداخته است.

سیر تحول تاریخی لجستیک در ایران، نگاه عمومی صنعت و تجارت به لجستیک، هدف لجستیک، تجارب جهانی مراکز لجستیک مهم و پیروز جهان، تبدیل شدن ایران به هاب تجاری منطقه، لجستیک بین الملل، زنجیره تأمین و لجستیک، ارتباط بین استراتژی رقابتی و استراتژی لجستیک، لجستیک الکترونیکی، لجستیک معکوس، سیر جابه جایی در حمل ونقل بین وجهی، ساختار مناطق آزاد در ایران و راستاهای ترانزیتی اصلی کشور، از جمله سرفصل های مهم مورد بحث در این کتاب هستند.

تبدیل شدن ایران به هاب تجاری منطقه

در جهانی امروز، تجارت بین الملل با فاصله دریافت از مفاهیم سنتی خود، شکل تازه ای به خود گرفته است. امروزه، تجارت در قالب شبکه های جهانی صورت می گیرد که گستره آن ها تمامی قاره ها را شامل می شود. در چنین شرایطی، فرایندهای تجاری از مرزهای کشورهای مبدأ و مقصد عبور می کنند و کشورهای طرف سومی را نیز که به نحوی در به انجام رساندن یا تسهیل آن ها دخیل اند، دربرمی گیرند. در این میان، برخی کشورها به مدد ویژگی ها و مزیت های خود، به نقاط جذابی در شبکه های جهانی تجارت تبدیل می شوند که می توان آن ها را محل تجمع فعالیت های تجاری جهانی اعم از خرید و فروش، حمل ونقل، توزیع و غیره دانست. به این مکان ها می توان عنوان هاب تجاری را اطلاق کرد.

کشور ایران نیز با قرار دریافت در یکی از استراتژیک ترین نقاط جهان، از نظر جغرافیایی، از بسکمک ویژگی هایی که یک منطقه را به هاب تجاری تبدیل می کند، برخوردار است. ایران در راستا تجارت آسیا-اروپا قرار گرفته است. از سوی دیگر، کریدورهای ترانزیتی متعددی در راستا شرقی-غربی و شمالی-جنوبی از ایران عبور می کنند. به علاوه، کشورمان هم از شمال و هم از جنوب به دریا متصل است که دسترسی به آب های آزاد از طریق مرزهای جنوبی میسر است.

ایران با پانزده کشور مرز مشترک زمینی و دریایی دارد. به علاوه، از طریق کشورمان، دسترسی غیرمستقیم به بیش از دوازده کشور دیگر که در فاصله تقریبی 2000 کیلومتری از اطراف کشور واقع شده اند، امکان پذیر است. ایران به دلیل برخورداری از مزیت های جغرافیاییِ هر دو رقیب منطقه ای، به دلیل قرارگیری بر سر راه راستاهای ترانزیتی مشترک با ترکیه و دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان به مانند امارات، توان تبدیل شدن به بزرگترین هاب تجاری منطقه ای و حتی بین قاره ای را داراست. به علاوه، گستردگی مساحت ایران و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد در راستا شمال-جنوب، مزیت مضاعفی را برای کشور ایجاد کرده است.

حکمرانی دریایی، پیشران نقش آفرینی در سطوح ملی و بین المللی

ما برای اجرای نقش مطلوب در حاکمیت دریایی، خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین المللی می دانیم تا حضور کشتی های ایمن را در دریای امن تضمین کنیم. در راستای تسهیل تجارت، توسعه ترانزیت، ترانشیپ و گردشگری دریایی، قصد داریم تا با استفاده از مزیت های بی بدیل سرزمینی و تکیه بر سرمایه سازمانی، حکمرانی خوب را برای ایفای نقش موثر و ماندگار در توسعه ملی، منطقه ای و کمک به پویایی اقتصاد جهانی متقر سازیم. ما در راستای منافع ملی، با تفکری روبه جلو، فعال و خلاقانه، با به کارگیری فناوری های نوین، دانش روز و کارآمد، رقابتی بودن در ارائه خدمات حرفه ای، دوستدار محیط زیست، جلب کننده رضایت مشتریان و ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان دریایی و بندری اهتمام می ورزیم.

نخستین چاپ کتاب لجستیک و حمل ونقل در جهانی سازی اقتصاد ایران در 432 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 60 هزار تومان از سوی نشر ترنگ راهی بازار نشر شده است.

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

پریها: مجله خبری، موفقیت، تفریحی، فناوری و گردشگری

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 79440

به "مسیرهای طلایی ترانزیت برای دگرگونی اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسیرهای طلایی ترانزیت برای دگرگونی اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید