فسیل یا سنگواره چیست و چند نوع دارد؟، چرا فسیل ها به رنگ سنگ اند؟!

به گزارش مهسان بلاگ، سنگواره ها معمولاً از مواد بازمانده از سازواره تشکیل شده اند، ولی سنگواره هایی وجود دارند که تنها شامل اثر و رد یک سازواره مثلآ رد پای یک دایناسور یا خزنده می شوند.

فسیل یا سنگواره چیست و چند نوع دارد؟، چرا فسیل ها به رنگ سنگ اند؟!
به گزارش، فسیل، به آثار و بقایای به جامانده از گیاهان و جانورانی گفته می گردد که در سال های دور می زیسته اند و به نوعی از خود یک ردپا به جای گذاشته اند و معمولا به دو نوع فسیل هاى اندامى و فسیل هاى اثری تقسیم بندی می شوند که این آثار به جای مانده معمولا به رنگ سنگ یافت می شوند.

امروز قصد دارد تا شما را کمی بیشتر با این آثار باستانی آشنا نماید، پس اگر تمایل دارید بدانید ، به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

سَنگواره (یا فُسیل که از لغت Fossilis از زبان لاتین کلاسیک گرفته شده که به معنای واقعی کلمه به دست آمده از حفاری هست) به بازمانده های کانی شده جانوران و گیاهان یا بازمانده های دیگر مثلآ ردپا گفته می گردد.

فرایند سنگواره شدن فرایندی کم اتفاق است، زیرا کانی های طبیعی معمولاً تجزیه شده و دوباره وارد چرخه مواد می شوند. برای اینکه یک سازواره (ارگانیسم)، سنگواره گردد می بایست روی آن هرچه سریعتر با مواد رسوبی پوشیده گردد.

سنگواره ها و روند سنگوارگی انواع گوناگونی دارند.

سنگواره ها معمولاً از خود مواد بازمانده از سازواره تشکیل شده اند، ولی هستند سنگواره هایی که تنها شامل اثر و رد یک سازواره مثلآ رد پای یک دایناسور یا خزنده می شوند. به اینگونه سنگواره ها، سنگواره های ردّی می گویند. دانش آنالیز سنگواره ها دیرین شناسی نام دارد.

از مناسب ترین مکان ها برای تشکیل فسیل می توان به حاشیه دلتا ها و پیرامون کوه های آتشفشانی قدیمی که خاکستر از آن ها متصاعد می گردد و دریا های کم عمق و یخچال ها و باتلاق ها اشاره نمود. بیشتر دانشمندان معتقدند که فسیل ها در دریا های قدیمی قرار داشته اند و در بین مواد رسوبی قرار گرفته اند و در اثر فشار و گرمای زیاد، به این شکل درآمده اند.

از آثار سنگوار ها برای اثبات نظریه های زمین ساخت ورقه ای و تکامل تدریجی استفاده شده است. در علم زمین شناسی مطالعه دانشگاهی فسیل ها در دو مبحث گیاهی و جانوری است که هر کدام به دوبخش بزرگ سنگواره ها و ریزسنگواره ها تقسیم شده و برآساس ان مطالعه می گردد. فسیل یا سنگواره را می توان از مهم ترین منابع اطلاعات دربارهٔ گذشتهٔ انسان ها است. دانشمندان می گویند نباید تمام فسیل های یک منطقه را جمع آوری کرد.

چگونگی تشکیل فسیل

فسیل های بخش های سخت (مانند استخوان ها و دندان ها) به صورت زیر تشکیل شده اند:

  1. بعضی از جانوران به سرعت بعد از مرگشان دفن شده اند (با دفن شدن زیر گل و لای یا دفن شدن در توفان شن و غیره).
  2. با گذشت زمان رسوبات بیشتر و بیشتری بقایای جانور را پوشانده است.
  3. بخش هایی از جانوران که پوسیده و فاسد نشده (معمولاً بخش های سخت تر مثل استخوان ها و دندان ها) در زیر رسوبات تازه شکل گرفته دفن می گردد.
  4. در شرایط مساعد (بدون وجود لاشخورها، دفن سریع، نبودن تغییرات آب و هوایی خیلی زیاد)، بخش های بدن جانور در طول زمان به فسیل تبدیل می گردد.
  5. بعد از مدت زمانی طولانی، مواد شیمیایی موجود در بدن جانور دفن شده تحت یک سری از تغییرات قرار می گیرد. به طوری که استخوان به آهستگی می پوسد و فاسد می گردد، آب با مواد معدنیش به داخل استخوان رسوخ می نماید و مواد شیمیایی داخل استخوان را با مواد معدنی سنگ مانند جایگزین می نماید. فرایند فسیل شدن به نحوه جایگزینی و حل شدن موادمعدنی اصلی در شیء با مواد معدنی دیگر بستگی دارد.
  6. این فرایند نتیجه اش یک کپی سنگ مانند سنگین از شیء اصلی است- یعنی یک فسیل. فسیل همان شکل شیء اصلی را دارد، اما از نظر شیمیایی بیشتر شبیه به سنگ است. مقداری از هیدروکسی-اپتی اصلی (یک ماده اصلی سازنده استخوان) باقی می ماند، اگرچه فسیل از سیلیکا (سنگ) اشباع شده است.

معرفی انواع فسیل ها

  • فسیل هاى اندامى
  • فسیل هاى اثری

فسیل هاى اندامى

بقایاى حقیقى موجودات زنده هستند که در حالات بسیار مساعد شکل آن ها با شکل موجود زنده اصلى اولیه کاملا مطابقت دارد و تغییر زیادى در آن صورت نگرفته است.

فسیل هاى اثرى

علائم غیر مستقیم حیات هستند که توسط موجودات بر جاى گذاشته شده اند.

جاى پاهاى دایناسور، اثرات ناشى از خزیدن تریلوبیت ها و سایر شواهد فرآیندهاى حیات همچون فضولات و مدفوعات که به صورت سنگواره در آمده اند همگى جزء فسیل هاى اثرى محسوب می شوند.

مکان های مناسب برای تشکیل فسیل

از مناسب ترین مکان ها برای تشکیل سنگواره ها می توان به حاشیه دلتا ها و پیرامون کوه های آتشفشانی قدیمی که خاکستر از آن ها متصاعد می گردد و دریا های کم عمق و یخچال ها و باتلاق ها اشاره نمود.

بیشتر دانشمندان معتقدند که فسیل ها در دریا های قدیمی قرار داشته اند و در بین مواد رسوبی قرار گرفته اند و در اثر فشار و گرمای زیاد، به این شکل در آمده اند.

چرا فسیل ها به رنگ سنگ هستند؟

به خاطر این که آن ها سنگ هستند. یک شیء فسیل شده دقیقا یک مدل سنگی از یک شیء باستانی است که نسبت به شیء اصلی از مواد متنوع تری ساخته شده است.

در طول فرایند، اتم های اصلی با مواد معدنی جدید جایگرین می شوند.

به طوری که یک سنگواره همان رنگ (یا ترکیب شیمیایی) شیء اصلی را ندارد.

فسیل ها رنگ های زیادی دارند و از انواع بسیار مختلفی از مواد معدنی ساخته شده اند.

رنگ فسیل به این بستگی دارد که سنگ احاطه کننده چه ترکیبی دارد.

همچنین بعضی از فسیل های پوست (و بخش های نرم دیگر) پیدا شده اند.

رنگ پوست هم درطول دوره فرآیند حفظ نمی گردد.

همه آنچه که امروزه باقی مانده یک مدل سنگی از شیء اصلی است.

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

پریها: مجله خبری، موفقیت، تفریحی، فناوری و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3388

به "فسیل یا سنگواره چیست و چند نوع دارد؟، چرا فسیل ها به رنگ سنگ اند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فسیل یا سنگواره چیست و چند نوع دارد؟، چرا فسیل ها به رنگ سنگ اند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید