تصمیم داریم دنیای دختران را عوض کنیم

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- اگر تا همین چند سال قبل از هر دختر و پسر دبیرستانی درباره شغل آینده اش می پرسیدی، معمولا انتخاب های شان بین پزشکی، مهندسی و معلمی بود. اما گره خوردن دنیای فناوری و کسب و کار به یکدیگر، نگاه آن ها را به زندگی شغلی شان عوض نموده است.

تصمیم داریم دنیای دختران را عوض کنیم

کتایون سپهری مدیر شتابدهنده منش نیز از آن دست افرادی است که این روزها با کمک همکارانش برای دختران و ورودشان به جهانی IT و ICT کوشش می نماید. بخشی از زندگی اش مدتهاست با دغدغه های این دختران تلفیق شده و درباره روحیات آن ها در حوزه کسب و کار چیزهای زیادی می داند.

او صبح روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران، از فعالیت هایی گفت که جهت برگزاری رویدادهای فناورانه کارآفرینی برای دختران دبیرستان های دولتی با همکاری دیگر نهادهای فعال در این بخش انجام داده است.

او با اشاره به این که کوشش زیادی برای جای دادن این رویدادها در دل مدارس اجرا شده است، گفت: تقریبا 10سال قبل در دوره های آموزش کارآفرینی (Know About Business) برای مدارس شرکت کردم. دوره ای که سازمان بین المللی کار برای مدارس و در راستای تغییر نگرش دانش آموزان به مبحث کسب و کار برگزار می نماید.

وی در ادامه گفت: پس از این که من و تعدادی از دوستان این دوره را گذراندیم، کوشش کردیم آن ها را در مدارس برگزار کنیم. طرح را به مجلس بردیم، نیمه کاره ماند. به آموزش و پرورش رفتیم نتیجه ای نگرفتیم، تنها توانستیم در یک مدرسه غیرانتفاعی که در این زمینه ها پیشگام بود، یک دوره را برگزار کنیم.

سختی رسیدن به هدفی که در ذهن سپهری و دوستانش می گذشت، باعث نشد آن ها پا پس بکشند و کوشش شان را همچنان ادامه دادند: مدتی از این ماجرا گذشت که مفاهیمی مانند مدل های جدید کسب و کار وارد ایران شد که از مدل های قبلی راحت تر بودند. به همین دلیل به سرعت بین مردم جا افتادند و با آن آشنا شدند.

صائبه سلوکی و کتایون سپهری که هر دو در انجمن زنان کارآفرین عضویت دارند، سعی کردند این استارتاپ ویکندها را در مدارس دولتی نیز برگزار نمایند. همین مسئله باعث شد فرحناز مینایی پور مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش که خود نیز به این کار علاقه داشت، به کمک شان بیاید تا به هدفی که مدنظرشان بود جامه عمل بپوشانند: با کمک فرحناز مینایی پور، آموزش و پرورش با ما همراه شد تا کارمان را در دبیرستان های دخترانه آغاز کنیم. از سوی دیگر صائبه سلوکی نیز نظام صنفی رایانه ای و سازمان فناوری اطلاعات را با پروژه همراه کرد. افرادی نیز از معاونت عملی ریاست جمهوری برای همکاری با ما اعلام آمادگی کردند. به این شکل بود که پروژه ای چند جانبه به شکل جدی در دبیرستان ها اجرایی شد.

وی در مورد نحوه و تعداد برگزاری استارتاپ ویکند فناورانه دبیرستان های دولتی ایران که با حمایت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات شکل گرفته است، گفت: چند روز قبل سومین دوره از این رویداد کارآفرینی با نام تینوتک را در ساوه برگزار کردیم. زمانی که دختران برای ارائه پروژه های خودشان روی صحنه می آیند، اغلب منتورها و داورها اذعان دارند که کارشان حتی از بعضی دانشجویان نیز بهتر است. همین اشتیاقی که به یادگیری دارند ما را برای ادامه این پروژه مصمم تر از قبل می نماید.

به محض برگزاری رویدادهای کارآفرینی، اولین سوالی که مطرح می گردد این است که خب خروجی اش چه شد؟ سپهری اعتقاد دارد نمی توان با برگزاری یک رویداد دو روزه، توانمندی افراد را به حدی رساند که کسب و کار خودشان را راه بیندازند: نتیجه، برنامه و هدف رویداد کارآفرینی با مدل استارتاپ ویکند که طی دو تا سه روز برگزار می گردد چند چیز معین است.

افراد در این چند ساعت باید پس از خلق ایده آن را به مرحله اجرا نزدیک نمایند، کار تیمی انجام بدهند و کار کردن در شرایط سخت را یاد بگیرند. بدانند تنها پول نیست که برای آغاز کسب و کار احتیاج دارند، مسئله اصلی در حال حاضر ایده و خلاقیت است.

بچه ها در این رویدادها می آموزند که برای ایجاد یک کار خوب باید ایده داشته باشند، ایده شان را بسنجند و بعد مشتری شان را پیدا نمایند. نیت اول ما از برگزاری رویدادهای کارآفرینی در دبیرستان های دخترانه این است که آن ها شبکه سازی نمایند و کار تیمی را یاد بگیرند.

سپهری و دیگر دوستانش هدف دیگری نیز از برگزاری این رویدادها دارند: نیت دوم این رویدادها تغییر نگرش جوانان کشور است که بدانند برای آینده شان به جز معلم، مهندس و پزشک مشاغل دیگری نیز وجود دارد.

برگزاری استارتاپ ویکند این نگاه ها را تغییر می دهد. ما در جهان بیشترین آمار فارغ التحصیل بیکار را داریم. خصوصا در همین رشته های پزشکی. ما این آمار را در استارتاپ ویکندها با بچه ها در میان می گذاریم. بعد، از آن ها می خواهیم یک مشکل را در اطراف خود شناسایی نمایند، برای حل آن ایده خلق نمایند و به مرحله اجرا برسانند. این بحث باعث می گردد نگرششان نسبت به آینده شغلی شان عوض گردد.

مسائلی که سپهری به آن ها اشاره نمود، خروجی رویدادهای کارآفرینی است. اگر منتظر هستیم بچه ها با پشت سر گذاشتن یک دوره سه روزه بتوانند برای خودشان کسب و کار راه بیندازند، توقع زیادی داریم.

سپهری با اشاره به این مسئله می گوید: در جهان، استارتاپ هایی که از دل استارتاپ ویکندها بیرون می آیند،10درصد است در ایران با حمایت دانشگاه ها، منتورها و فضایی که در اختیار نیروهای جوان قرار می گیرد ما توانسته ایم به آمار بهتری دست پیدا کنیم.

او درباره ادامه برگزاری این رویدادها گفت: پکیجی که ما به دنبال اجرای آن هستیم شامل برگزاری 15رویداد در شهرهای مختلف کشور مانند ایلام، چابهار و... است. بعد از برگزار رویداد، برای دختران یک کمپ تابستانی برگزار می گردد که روی ویژگی های شخصیتی، مهارت زندگی و ... تمرکز دارد.

پس از آن در ماه مهر، دوره های برنامه ریزی برگزار می گردد. البته ما در این رویدادها دخترانی را داشتیم که توانستند در دوره آموزشی شان یک سایت بالا بیاورند که جای خوشحالی زیادی داشت.

او در خاتمه گفت: هدف مان این بود که با برگزاری این رویدادها به دختران دبیرستانی بگوییم جهانی کسب و کار متفاوت از چیزی است که در فکرشان می گذرد. دوست داشتیم بدانند فکر کردن به ایده ها و مدل های کسب و کار چگونه است؟ بعد از برگزاری این استارتاپ ها با چشم خودمان دیدیم که نظر دختران به جهانی کسب و کار عوض شد و این یعنی توانستیم به هدفی که در ذهن داشتیم و کار را به خاطر آن آغاز نموده بودیم، دست پیدا کنیم.

علمی **9207**1485

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

پریها: مجله خبری، موفقیت، تفریحی، فناوری و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8795

به "تصمیم داریم دنیای دختران را عوض کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم داریم دنیای دختران را عوض کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید