ارمنستان، سرزمین کهن

به گزارش مهسان بلاگ، ارمنستان کجاست؟

ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی است. همسایگان این کشور از غرب ترکیه، از شمال گرجستان، از شرق جمهوری آذربایجان و از جنوب ایران و نخجوان هستند. نزدیکی این کشور با امکانات تفریحی و جاذبه های تاریخی و طبیعی، به گزینه محبوبی نزد ایرانیان بدل شده است. از نظر جغرافیایی این سرزمین در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار گرفته و بیشتر مناطق آن از کوهستان ها و دشت ها پوشیده شده است. آب و هوای ارمنستان در فصل تابستان گرم و در زمستان بسیار سرد است. بلندترین قله ارمنستان، قله آراگاتس یا آلاگیاز است که در شمال غرب این سرزمین واقع شده است. از دیگر قله های معروف این کشور از بازوم، پامباک، آرگونی، شاخداگ و واردنیس می توان نام برد. دریاچه های سوان و وان نیز از مهمترین دریاچه های آن هستند.

ارمنستان، سرزمین کهن

ویژگی های فرهنگی ارمنستان

از نظر فرهنگی قسمت زیادی از فرهنگ این سرزمین بر اساس هنر و پیشینه آن پایه گذاری شده است. مردم این دیار در معماری، پیکرتراشی، نقاشی، موسیقی، پایکوبی و تئاتر تجربه ای دیرینه دارند. با توجه به کوهستانی بودن ارمنستان و وجود سنگ های ساختمانی در آنجا، ارامنه از گذشته در ساختمان سازی و پیکرتراشی بر روی سنگ ها ماهر بوده اند. هنر نقاشی در ارمنستان را بیشتر در نقوش کلیساها و صومعه ها می توان دید. کتابخانه های بزرگ با کتاب های نادر و قدیمی، گروه های آواز و موسیقی، پایکوبی های سنتی ارامنه و غیره فرهنگ غنی و قدیمی این کشور را به رخ می کشند. از آنجایی که ارمنستان سالیان دور جزئی از ایران بوده، هنوز نشانه های زیادی از فرهنگ ایرانیان در آن به چشم می خورد.

اگر راهی این دیار بودید، توصیه می کنیم شکم گردی در ارمنستان، لذت صرف غذاهای ارمنی و نوشیدن قهوه معروف ارامنه را از دست ندهید.

جاذبه های استانبول کدامند؟

ایروان

پایتخت کشور ارمنستان و شهر محبوب ارمنیان دنیا است که در مجاورت رود هرازدان و دامنه کوه آرارات واقع شده است. ایروان صدها سال پیش بارها در نبرد ایران و عثمانی، به تاراج رفته و دوباره به ایران بازگشته است. تا این که به دنبال جنگ ایران و روس، بر اساس عهدنامه ترکمن چای، رسماً از تسلط ایران خارج شد. ایروان مقصدی تماشایی با جاذبه های طبیعی زیبایی است که از محبوبیت خاصی برای گردشگران برخوردار است.

میدان هراپاراک (جمهوری)

هراپاراک میدانی بزرگ و بیضی شکل در ایروان، پایتخت ارمنستان است. پایکوبی فواره بزرگ آب در قسمت شمالی محوطه و در مقابل گالری ملی این مجموعه را دیدنی نموده است. شکل کلی میدان مربع است که با هفت ساختمان بزرگ احاطه شده است: گالری ملی و موزه تاریخ ساختمان، وزارت کشور، خانه دولت، دفتر مرکزی پست جمهوری ارمنستان، هتل ماریوت ارمنستان، وزارت امور خارجه و وزارت انرژی و منابع طبیعی.

روبه روی موزه، فواره های موزیکال قرار گرفته که با پخش آهنگ و نورپردازی خاص، فضای جالبی به وجود می آورند. در ایام جشن های ملی، مراسم زیادی در این میدان برگزار می شود و در سرانجام با آتش بازی هیجان انگیزی سرانجام می یابد. میدان هراپاراک در فصل تابستان یکی از محبوب ترین مراکز تفریحی است. شب های این میدان به خصوص در بهار و تابستان تماشایی است، نشستن و نوشیدن یک فنجان قهوه ارمنی و تماشای معماری این میدان زیر نورپردازی شب حال و هوای خاصی هدیه می دهد.

میدان و ساختمان اپرا

یکی دیگر از بناهایی که در تور ارمنستان همراه با خبرنگاران خواهید دید، ساختمان اپرا است. ساختمان اپرا شامل دو سالن است که یکی از مهمترین مراکز هنری شهر ایروان به حساب می آید. در سالن اپرا گردهمایی ها، پایکوبی های باله، پایکوبی های سنتی و مدرن، تئاتر و نمایش های مختلفی برگزار می شود. چهار طرف میدان اپرا پارک هایی با تعداد بسیار زیادی کافه و رستوران در فضای باز و بسته قرار داد که نشستن در آن و صرف غذاهای لذیذ ارمنی را توصیه می کنیم.

در ضلع جنوبی ساختمان اپرا، دریاچه قو واقع شده است که در زمستان ها یخ می بندد و تبدیل به پیست پاتیناژ می شود و شما می توانید با اجاره تجهیزات پاتیناژ لحظات خاطره انگیزی را تجربه کنید.

کاسکاد

در شمال بنای اپرا، مجموعه پلکانی و عظیمی به نام کاسکاد قرار گرفته است که اگر از آن بالا بروید قسمت های زیادی از شهر ایروان را خواهید دید. این بنا از پله های زیادی تشکیل شده و در بین ایرانیان به هزار پله معروف است. در ورودی بوستان کاسکاد تندیس تامانیان و داخل پارک مجسمه ای از گربه ای غول پیکر را می بینید. در سراسر این بنا با مجسمه هایی مدرن و معاصر برخورد خواهید کرد که هر کدام زیبایی هایی منحصر به فرد خود را دارند. ارتفاع کلی بنا 500 متر، ارتفاع از اولین پله تا آخرین پله این بنا 100 متر و عرض بنا نیز 50 متر است. این بنا دارای معماری تاریخی بوده و پروژه آن در حال توسعه است.

مجسمه مادر

بعد از جنگ دنیای دوم به مناسبت پیروزی روسیه در همه کشورهای اتحادیه شوروی پارکی تحت عنوان پیروزی ساختند که در ارمنستان به هاختاناک پارک معروف است. مجسمه مادر نیز در این پارک قرار گرفته است که از بیشتر مناطق شهر معلوم است.

مجسمه مادر نماد زنی شمشیر به دست دارای عظمت و شکوه بی نظیری است که نشان از قدرت و صلح دارد. می گویند این مجسمه نماد تنها زنی است که در زمان حمله ترکان عثمانی به ارمنستان زنده مانده بود و با تمام وجود از کشورش حمایت نموده است. در زیر این مجسمه موزه وزارت دفاع قرار گرفته که شامل یادبودهای شهدای جنگ دنیای دوم و هم چنین سربازان کشته شده در دفاع از قره باغ است.

معبد گارنی

معبد گارنی نام یکی از آثار باستانی در استان کوتایک ارمنستان در 32 کیلومتری ایروان و همچنین نام روستایی نزدیک آن است. این معبد در سال 77 پس از میلاد مسیح ساخته شده. مجموعه گارنی به عنوان تنها نیایشگاه غیرمسیحی در ارمنستان را بازمانده دوران مهرپرستی می دانند. دورانی که از این ساختمان برای نیایش خورشید استفاده می شده است. در این معبد تندیس ها، تزئینات یونانی، چارچوب های در و پنجره و سنگ نبشته های زیادی پیدا شده است که مربوط به بناهای تاریخی اطراف اینجا بوده است. در اطراف گارنی یک مجموعه عالی از بناهای یادبود شامل کلیسا و جنگل خسرو قرار دارند که پس از معبد گارنی ساخته شدند. جنگل خسرو در سده چهارم میلادی توسط خسرو برای ایجاد یک جای مناسب برای شکار، گردش و مانور نظامی ساخته شد.

کلیسای گغارت

گغارت یک نوع نیزه است که دارای یک پایه چوبی است و بر سر آن یک آهن قرار گرفته. گفته می شود، این نیزه برمی شود به زمانی که حضرت مسیح را به صلیب کشیده بودند و برای اطمینان از مرگ وی، نیزه را در بدنش فرو کردند. وتاتوس اراکیال این نیزه را در اواسط قرن سیزدهم به گغارت می آورد و بعد از آن به این نام معروف می شود. کلیسای گغارت در 35 کیلومتری جنوب شرقی ایروان و در دره تاریخی گغارت قرار گرفته است. این بنا در دو بازه زمانی مختلف ساخته شده و دارای دو قسمت اصلی است. در اوایل قرن سیزدهم این منطقه جزو املاک اختصاصی خاندان زاکریان (یکی ازثروتمندترین خاندان در تاریخ ارمنستان) بوده است. پیرامون کلیسای گغارت دشت ها و صخره های سرسبز است و فضای سنگی داخل آن مرموز و مملو از سنگ نبشته ها و حکاکی نمادهای مسیحیت است.

کلیسای گریگورلوسارویچ

این کلیسا در شهر ایروان واقع شده است. در پایین کلیسا کتابخانه بزرگی وجود دارد که توصیه می کنیم حتما به آنجا سری بزنید. کلیسای گریگورلوسارویچعلاوه بر بازدید افراد برای مراسم مذهبی صندلی خوبی برای بازدید گردشگران به حساب می آید. اگر به تماشای این کلیسا رفتید، می توانید سری هم به مجموعه فروشگاه های زنجیره ای ساس که روبروی آن قرار گرفته است، بزنید و از خریدتان لذت ببرید. کلیسای ساحلی سوان این کلیسا نیز در قرن 9 میلادی ساخته شده. کلیسای ساحلی سوان در تپه ای مشرف بر دریاچه سوان واقع شده است. قدم زدن در این کلیسا و تماشای نقوش قدیمی و فضای مرموز آن در سکوت از سفر و تور ارمنستان در ذهن تان باقی خواهد ماند. بازدید از این کلیسا برای عموم گردشگران آزاد است و ورودیه نیز ندارد. زاخکازور (دره گل ها) دره گل ها در منطقه ای ییلاقی در 50 کلیومتری شهر ایروان واقع شده است. این منطقه در بهار و تابستان مملو از گل های زیبای بهاری و در زمستان پوشیده از برف می شود. همچنین از مراکز اصلی تفریح و دارای یک پیست اسکی 7 کیلومتری بسیار بزرگ و زیبا است. این منطقه دیدنی یکی از جاذبه های محبوب گردشگران به شمار می رود.

دریاچه سوان

دریاچه سوان در شرق ارمنستان و در استان گغارکونیک واقع شده است. این دریاچه و طبیعت کرانه های آن از جاذبه های گردشگری ارمنستان به شمار می آید. از گردشگاه های اطراف این دریاچه، چشمه آب معدنی دیلیجان و شهر دلیجان را می توان نام برد.

دیدنی های ارمنستان روی نقشه

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

پریها: مجله خبری، موفقیت، تفریحی، فناوری و گردشگری

منبع: دالاهو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13962

به "ارمنستان، سرزمین کهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمنستان، سرزمین کهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید